Autor ilustracije: Ivan Gregov
Autor teksta: dr.sc. Luka Šešo
Tradicijska vjerovanja u vile u unutrašnjosti Dalmacije
Najrasprostranjenije od svih tradicijskih vjerovanja u nadnaravna bića zasigurno je ono u vile koje se u raznim varijantama javljaju u svim europskim kulturama. Zanimljiv opis hrvatskih vjerovanja u vile donosi nam već Ivan Kukuljević:
U opće je svaka Vila žena krasna, uvěk mlada, lica blěda, i obučena je u bělo. Ima dugu plavetnu kosu, koja joj niz čelo i ledja raspletena visi do zemlje. Da koja i jedan vlas izgubi, taki bi umrla. U kosi kažu da joj stoji i snaga i život. Telo je njezino tanko kao jela, lagahno kao u ptice, jer ima (kadkad i zlatna) krila. Oči njezine sěvaju kao munja, glas njezin tako je mio i blagozvučan, da onoga za života srce boli od miline, koi je jedanput Vilu pěvati čuo, te od onog časa nemože više slušati čověčeg glasa. Tko ju jedanput vidi, taj ne nalazi više dražesti u zemaljskih lěpotah (Kukuljević 1851: 87).
I kod brojnih drugih hrvatskih pisaca i sakupljača građe o tradicijskom životu prevladava opis vile kao prekrasne mlade djevojke rumenih obraza i duge kose, vitkog stasa i uvijek odjevene u bijelo. O vilama se često još govori da su visokog rasta lica najljepšeg što je Bog stvorio i da su lijepe kao anđeli. U okolici rijeke Krke, slično kao i u ostalom području unutrašnjosti Dalmacije, vile se spominju kao prekrasne djevojke odjevene u bijele ili plave haljine, s cvjetnim vijencima u kosi, zelenih ili plavih očiju, zlatnih pramenova (Dragić 2013: 198).
Razvidno je da su vile mahom, u svim našim krajevima, opisivane atributima ljepote, raskoši te da su najčešće bile korelat ženskoj ljepoti. Za narod koji je vjerovao u vile ona je bila simbol sreće, čežnje, ljepote jer naš bi se težak odrekao vjerovanja u svako biće, da li u vilu nikada pa nikad. Ona je za nj osim Boga i svetaca uzor-biće (Zorić 1896:230).
Međutim, osim skladnog antropomorfnog oblika, u gotovo svim pričama javljaju se animalni oblici (nedostaci) koji nagrđuju vilinsku pojavu i koji je čine suprotnom od slike idealnog antropomorfnog sklada. Riječ je o životinjskim nogama, koje najčešće odgovaraju nogama životinja, dominantnih za gospodarsku kulturu određenog kraja. Stoga vile u unutrašnjosti Dalmacije, umjesto ljudskih nogu, imaju do koljena noge kao mazge ili magaraci, a onaj koji ih vidi ne smije im se smijati jer bi ga vile kaznile. Neki stanovnici u unutrašnjosti Dalmacije ističu da se i danas mogu vidjeti tragovi vilinskih kopita u stijenama jer da su im noge kao štake s kopitima. Na otoku Cresu vile, pak, imaju goveđe noge, a kako su lagane kao pero, mogu letjeti po zraku kao ptice. Letjeti mogu i prema zapisima u Poljicima gdje se pričalo da imaju i krila. Zanimljivo je da se vile u Dalmaciji javljaju i u obliku sirena, odnosno da im je tijelo od struka naniže u obliku ribe te se nazivaju morskim curama ili morskim ženama.
No premda se vile prikazuju u njihovoj idealiziranoj ljepoti, treba ukazati na tumačenja da je ovo biće bilo često povezivano sa smrću ili se pretapalo s pojmom vještica. Naime, u svim kulturama i narodima gdje se mogu pronaći vjerovanja u vile ili neke njihove varijante, u prošlosti je njihovo značenje bilo povezano s određenim tipom mrtvih osoba, demonima ili zlim duhovima. Tako su vilinskim bićima najčešće postajale duše prerano preminulih djevojaka, odnosno, prema ruskim i ukrajinskim vjerovanjima, vile (rusalke) nastaju od duša nekrštene djece ili djevojaka koje su počinile samoubojstvo te nisu bile dostojne kršćanskog ukopa. Vilama su postajale i duše osoba koje su umrle nasilnom smrću, poginuli vojnici, djeca i njihove majke koje su umrle pri porodu, odnosno oni ljudi koji su poginuli “zlom smrću”. Takvo tumačenje danas vjerojatno dugujemo crkvenoj racionalizaciji vjerovanja u duhove i pojavljivanje nadnaravnih bića. Prema učenju Kršćanske crkve, takve su se eventualne pojave, počevši od srednjeg vijeka, objašnjavale kroz učenje o dušama zarobljenim u čistilištu koje su nemirne i nespokojne zbog svojih grijeha sve dok se za njih ne iskupe. Isto tako Crkva nije dopuštala pokop na posvećenom tlu mrtvoj nekrštenoj djeci i drugim osoba preminulim “nekršćanskim” načinima. Drugim riječima, takvi pojedinci nisu mogli biti pokapani zajedno s drugim članovima obitelji pa su se stvarala posebna vjerovanja koja se odnose na sudbinu takvih duša na onozemaljskom svijetu, odnosno vjerovalo se da takve duše neće imati pravi status u zagrobnom životu. Često se, stoga, vjerovalo da se nespokojni mrtvi vraćaju na ovaj svijet i traže način da otkupe svoje grijehe. Katkad je takvim dušama Bog dopuštao da se vrate na ovaj svijet kako bi iskupili svoje grijehe, a katkad i zato da uvjere ljude da duša živi i nakon smrti.
Kršćanski je svjetonazor stoga oblikovao vjerovanje da vile (i neka druga nadnaravna bića), po volji Božjoj, nastaju iz duša pokojnika, ali Božja je odluka i na druge načine imala ulogu u stvaranju vila. Jedna od varijanti koju nalazimo u hrvatskim tradicijskim vjerovanjima je ona prema kojoj se Bog sažalio nad Adamom i Evom pa ih je odlučio posjetiti na Zemlji. Nakon što ih je našao zdrave i vesele, priupitao ih je koliko imaju djece, a imali su dvanaestero. Adam i Eva uplašiše se Božjeg pitanja pa od srama odgovoriše da imaju samo šestero djece i izvedu ih pred Boga. Na to Bog rekne: Koliko vidljivih, toliko i nevidljivih! Od tog trenutka zatajena djeca postadu nevidljiva, a prema predaji to su vile i vilenjaci kojih i danas ima jednak broj kao i vidljivih ljudi jer se jednako množe i umiru.
U drugoj varijanti Bog kažnjava Adama za laž tako da svu žensku djecu pretvara u vile toliko dugo dok Adamovo pokoljenje ne izumre, odnosno do propasti svijeta, nakon čega će vile krenuti u izgradnju novog. U trećoj varijanti vile se svrstavaju među zla bića jer Bog proklinje Kaina za ubojstvo brata Abela nagovješćujući da će od njegove krvi nastati vukovi, psi, zmije, vile, vještice i ostala bića koja će napastvovati čovjeka i činiti mu mnoga zla.
Iz primjera vidimo da su ljudi na razne načine pokušavali objasniti nastanak ovih zagonetnih mitskih bića te su stvarali brojne etiološke priče. U njima se gotovo uvijek javlja Bog kao svemoguće biće koje kažnjava prve ljude za njihove laži i nepovjerenje te je vidljiv snažan kršćanski svjetonazor pri oblikovanju priča i odgonetanju postanka vila.
Premda o vilama pretežno znamo iz primjera koji spominju odnos vila prema ljudima, po čemu zaključujemo da su vile bliske čovjeku, ne samo izgledom nego i prebivalištem, one ipak prebivaju na mjestima udaljenim od ljudi. Takva nepristupačna i manje posjećena mjesta predstavljaju i špilje, visoke planine i prostrane pećine zvane i vilinske jame, rupe pod zemljom, strme litice i stijene. I danas ćemo od stanovnika unutrašnjosti Dalmacije dobiti slične odgovore prema kojima su vile živjele na brdu Prosik i u Vilinskoj špilji, stanuju u velikom hrašću, pri jezerima, pri izvorima i u planinama, a prije ih je bilo na brdu Zavelim da ih se nije moglo izbrojiti. U Dalmaciji su planine na kojima se skupljaju vile bile još Velebit, Mosor, Biokovo i Promina.
Vile se stoga mogu svrstati u tri glavne kategorije, odnosno u tri predjela koja nastanjuju: zemlju, vodu i zrak. Njihov karakter ima tri lica. One su dobre, one su zle i one su istodobno mješavina dobra i zla.
Ako dalje nastavimo razmatrati podjelu vila prema njihovu staništu, ne možemo a da ne uđemo dublje i u raspravu o njihovu karakteru jer, kako je već spomenuto, mjesta na kojima žive vile određuju imena po kojima ih dijelimo, ali pridonose i opisu njihova karaktera. Toga je bio svjestan već Ivan Kukuljević, koji piše:
Gledeći na duhovna svojstva delě se Vile u dvoje, jer zastupaju dva temeljna načela, koja u bajoslovlju po svem Slavenstvu vladaju, to jest: načelo dobra i zla. Tako su Vile zračne uvěk dobre, vodene uvěk zle; a zemne sada dobre sada zle. Svojstvo ovo uze narod od njihovog stana. S neba nada se uvěk dobru; s dola, što je iz pod zemlje, uvěk zlu; a od onoga, što je na zemlji sada dobru, sada zlu (Kukuljević 1851:87).
Jasno je iz Kukuljevićeva navoda da u narodnim vjerovanjima prevladavaju dva glavna načela – dobra i zla i stoga su ukorijenjena i u hrvatska vjerovanja o vilama. Dobro dolazi s neba, zlo iz podzemlja, a amalgam ovih dvaju načela aktivan je na zemlji, odnosno u svijetu ljudi. Ovu navedenu podjelu Kukuljević je detaljno razradio navodeći cijeli niz primjera južnoslavenskih naroda koji ističu nebeske vile kao isključivo dobre i velike pomagačice ljudi.
Nebeske vile štite čovjeka od zla (pa i od zlih vila), daruju mu zlato, snagu, providnost, mudrost te mu pomažu u raznim poslovima. Takve dobre namjere imaju i sve vile s krilima, a koje se susreću na zemlji jer očito je da mogu letjeti i prema tome spadaju u zračne (dobre) sfere.
Zemne vile, prema Kukuljevićevoj podjeli, dijele se na gorske i poljske vile, a zajednička im je osobina da su pretežno dobre, ali ponekad pokazuju svoju osvetoljubivost i malicioznost, nanoseći zlo čovjeku ako im se prohtje. Takve vile karakteriziraju i već spomenute životinjske noge (kozje, magareće, konjske, volovske) koje nedvosmisleno upućuju na njihovu pripadnost zemlji, odnosno određuju ih kao bića polja i gora. Kukuljević im pripisuje brojne sastanke u gorama, šumama i poljima na kojima pjevaju, sviraju i plešu. Katkad otimaju ljude, a pretežno mladiće, ponekad se udaju za čovjeka i rađaju mu djecu. Kada su dobre, daruju ljude zlatom, pomažu junacima i čine im mnogo dobrog. U trenucima svoje zlobe često zarobljavaju ljude u svojim pećinama, smetu im pamet ili im prouzrokuju tešku bolest.
Treću skupinu vila čine vodene vile koje se opet u narodu dijele na dvije podskupine. One koje žive u moru nazivaju se morske děvice ili morske diklice, a one koje žive blizu jezera, rijeka i bunara nazivaju se vile povodkinje. Vodene vile su uvijek zle. Mame lijepe mladiće u vodu kako bi ih udavile, truju vodu za piće i tako ubijaju ljude. Osobito su zle ako im netko zamuti njihovo jezero ili izvor. Takvom čovjeku odmah nanose zlo ili smrt. U Dalmaciji govore da vodene vile uzrokuju oluju, buru i tuču te ih se može vidjeti kako skaču po valovima nakon nekog brodoloma. Općenito su vesele kada se dogodi neko zlo, a najradije posvade dvojicu braće ili prijatelja.
Neki drugi primjeri ipak spominju vile kao isključivo dobre. Pomažu ljudima u poljoprivrednim ili stočarskim radovima, daju mu snagu, novac, zdravlje i sreću. U predajama Ravnih Kotara vile dolaze siromašnima u pomoć, zalutalom putniku pokazuju put, vojniku osnažuju desnicu, dijete uspavljuju u kolijevci te se često zbog njihovih plemenitih radnji o njima govori da ne će bez razloga nikomu učinit zla, nego omažu onome tko im je drag ili tko je s njima u prijateljstvu.
Međutim, premda većina primjera opisuje vilu kao pretežno dobro biće koje pomaže ljudima i koje svojom ljepotom i dobrim namjerama upotpunjuje idilu određenih sredina, vile se s druge strane spominju i u negativnom kontekstu. Dobre su onima koji su dobri, ali mogu nauditi, razboljeti ili ubiti onoga tko je lijen, zao, tko im se ruga, pogotovo njihovim životinjskim nogama ili onoga tko im smeta u njihovim poslovima.
Razvidno je da se vile po svojem karakteru pretežno dijele na dobre i zle. Međutim, ponavlja se pitanje njihova dvojakog karaktera. Drugim riječima, dobre vile, kako vidimo u primjerima, nisu u svim slučajevima samo i jedino dobre. One kažnjavaju i štete ljudima ako se oni ne drže dogovora ili ako one smatraju da neke osobe nisu dostojne njihova obzira. Stoga bi takvim vilama bolje pristajao predznak “blage”, a ne isključivo “dobre” vile. Zle vile, s druge strane, iako se pokušavaju opisati uglavnom negativnim konotacijama, ipak ne čine zlo same od sebe. One djeluju onda kada su izazvane, kada čovjek ne čini onako kako bi one htjele ili kada se osvećuju.
Za spomenuti je stoga da se u hrvatskim, kao i južnoslavenskim vjerovanjima u vile one nikada ne pojavljuju samo i isključivo kao zle. Zle vile spominju se uvijek uz postojanje dobrih vila ili se govori o malicioznim osobinama pretežno dobrih vila.
Autor ilustracije: Esad Ribić
Maliciozne osobine kojima bi vile štetile čovjeku vezuju se u prvom redu uz njihovu oholost i taštinu. Vile su ponosne na svoju ljepotu i često se njome hvastaju zbog čega im je, prema predaji, Bog pretvorio stopala u kopita. Često se, stoga, u primjerima spominje da bi ova lijepa i dobra bića sakrivala svoje životinjske noge i ne bi dopuštala da sugovornik vidi njihov nedostatak. Pri susretu s čovjekom vile bi pokrivale svoje noge lancunom ili bi se okretale tako da im se ne vide noge. U slučaju da netko ipak primijeti neskladnost njihove ljepote, govori se da im se za boga čuditi ni smijati ne smije jer bi takvog čovjeka uhvatile i nabacivale se s njim s brda na brdo. Drugim vilinskim malicioznim radnjama svakako je uzrok osvetoljubivost. Kažnjavale bi svakog tko bi im načinio neko zlo, poput izdaje, neposluha ili bilo kakve uvrede. Vile će rado darivati mlade momke i djevojke zlatom, ali su ljute, ako tko ide zavirivat što su mu dale.
Možemo stoga reći da su vile pretežno dobra bića, burnog karaktera, spremna na osvetu i “tjeranje svoje pravde”. Često se spominju i u zlim namjerama, ali pretežno onda kada je čovjek sam odgovoran za takvu reakciju te bi se stoga vile mogle opisati kao bića koja je čovjek sam konstruirao kako bi bila njegov vlastiti moralni korektiv.
Koje su sve vještine i natprirodne sposobnosti vila kojima su utjecale, pomagale ili štetile čovjeku, možda nam za početak najbolje može pokazati sljedeći Kukuljevićev primjer:
Vila se može pretvoriti u svašta, nu to malo kada biva; čestje može Vila iz jednog elementa poprimiti svojstvo drugog elementa. Svaka je mudra proročica, gatarica, i lěkarica, te može svakoga čověka nadvladati mudrustju i jakostju, a nadariti svakim blagom. Samo dvojica junakah bilo je na světu (pěva puk), koji su nadvladali Vilu jakostju, i to su bili, Kljarević Marko pa ban Sekula, ujak Sibinjanin Janka. Vile su osim toga věšte svakojakim umětnostim. One kuju sablje, koje mogu presěći željezo i najtvrđi kamen; grade hitre brodove, u kakvim nikada ljudi brodili nisu, zidaju gradove, kakovih svět vidio nije; daruju divne konje, kojima na zemlji para neima, te mogu podignuti větrove, buru, kišu i grâd, osobito kada idu za kim u potěru (Kukukljević 1851:88).
Očito je stoga da su ljudi vilama pripisivali razne kvalitete, moći i sposobnosti kojima su najčešće pomagale čovjeku i oplemenjivale njegov život, a ponajprije život junaka. S druge strane, vilinsko postojanje i njihove radnje često su bile odgovor za određene nelogične pojave ili su, pak, bile izlika za određen oblik društvenog ponašanja koji bi bez uloge vila često bio smatran moralno neprihvatljivim i društveno nepodobnim.
Možda najzapaženije djelovanje vila očituje se u primjerima koji govore o konjima spletenih griva. Ujutro seljaci konje nalaze umorne, znojne, što se gotovo uvijek tumačilo otmicom vila. One su, naime, noću od seljana uzimale najbolje konje, na njima jahale i zabavljale se cijelu noć te ih ujutro vraćale uvijek spletenih griva. Danas je na području rijeke Krku ovaj vilinski motiv najrasprostranjeniji među pričama stanovnika koji nerijetko ističu kako su sami vidjeli takve konje. Tvrde da im se griva ne smije rasplesti, jer da bi konj uginuo, a vile bi se naljutile na onoga tko to učini te u njegovoj kući više nikad ne bi bilo sreće.
Vilinskom prisutnošću objašnjavale su se i druge neobične pojave u čovjekovoj okolini i svakodnevici. Ako konji nisu htjeli piti na nekom izvoru ili prolaziti kroz neki od brojnih šumaraka, ljudi su govorili da su to mjesta na kojima borave vile. Kada bi se u polju ili šumi vidjelo neobično svjetlo, govorilo se da vile vode kolo, a iz svojih prebivališta izlaze noću na čistine, polja i livade, gdje su osobito po sjenokoši i voćnjacima oko grmova i stabala vodile svoje vilovsko kolo i zabavljale se. Mjesta na kojima su plesale bila su lako prepoznatljiva jer je trava na njima bila zelenija i niža nego na drugim mjestima. Nitko nije smio vidjeti vilinski ples jer bi ga vile, navodno, oslijepile ili ubile pošto je vidio njihove životinjske noge. No nisu vile kažnjavale sve s kojima su se susrele tijekom svojeg plesa. Naime, pri njihovim razuzdanim igrama dogodilo se da im se u granje zapletu zlatne kose pa su u pomoć prizivale mladiće da im ih raspletu. Mladiću koji bi uspio rasplesti njihove kose bez oštećenja ijedne lasi navodno su se rado “podavale”. Isto tako, vile su među ljudima birale pojedince koje su suseljani prepoznavali kao vračeve i vračare te ih se smatralo pobratimima i posestrimama vila i imali su važnu ulogu pri liječenju ljudi jer su im vile pomagale svojim savjetima i moćima. Općenito su vile imale svoje pomagače u narodu kojima su otkrivale svoje vidarske tajne da služe napaćenom narodu. Takvi ljudi često su se još nazivali i vilenjacima, vilovnjacima ili vilanima te se govorilo da su to osobe drage vilama i da s njima moraju provesti određeno vrijeme kako bi naučili tajne. Međutim, vile često i same liječe ljude od opake bolesti ili smrtonosnih rana, a najčešće se spominju kako vraćaju vid oslijepljenima, možda zato što su i same često osljepljivale djecu, ljude i mnoge junake.
Još se jedan motiv često javlja u primjerima koji spominju vile. Riječ je o vezi vila i mladih muškaraca kojima vile nerijetko rađaju djecu. U takvim primjerima spominje se da vile primame mlade momke koji su dobri, bez poroka i grijeha. S njima vile spavaju i rađaju im djecu i to isključivo žensku.
Međutim, ne završavaju sve ljubavne veze čovjeka i vile na sretan način. Neki primjeri govore o običnim ljudima i junacima koji su se oženili vilom, nakon čega im ona rodi dijete. Naposljetku vila ipak napusti svojeg muža, dolazeći u tajnosti dojiti svoje dijete koje vremenom također nestane.
Brojni su motivi i primjeri u kojima stanovnici Unutrašnjosti Dalmacije govore o vilama, njihovim radnjama i odnosu prema čovjeku. Istaknut ćemo stoga još samo da se vile često spominju u svezi s davanjem snage i pomaganjem junacima poput Kraljevića Marka, da se mogu pretvoriti u životinje poput zmije, a nerijetko se javljaju razlozi i tumačenja njihova nestanka kojeg je lijepo opisao Ivan Kukuljević:
Nu odkad su se ljudi iznevěrili svojim starim krěpostim; od kad su pastiri odbacili svirale, tambure i pěsme, te na město njih poprimili biče u ruke i stali pa paše pucketati, huškati i kleti; odkad još k tomu počeše puške pucati i narodi se proganjati; od onda je prestalo Vilah na hrvatskom polju i one odoše nekamo u stranu zemlju. Samo gdekoji čovek, koji je Vilam osobito omilio, vidi ih kadkada, kako po polju kolo igraju ili na pustoj klisuri i koloj stěni samotno sěde te plaču ili u žalostnih pěsmah nariču (Kukuljević 1851:100).
Autor ilustracije: Esad Ribić